9 tips om de bounce op je website te verlagen!

9 tips om de bounce op een WordPress-site te verlagen!

Gastblog van Jeroen van der Zwet, 5 min. leestijd

Als je op een website terechtkomt die niet in overeenstemming is met je wensen en behoeften, dan is een logisch vervolgstap dat je deze website verlaat zonder een tweede pagina te bezoeken. We noemen dit een bounce. Het percentage bezoekers dat de site betreedt en vervolgens weer verlaat, in plaats van door te gaan met het bekijken van andere pagina’s op dezelfde website, noemen we het bouncepercentage. Als het bouncepercentage te hoog is, dan betekent kan een website worden bestraft met lagere posities in de zoekresultaten. In dit artikel bespreken we waarom een hoge bounce een slecht signaal is en geven we 9 tips om de bounce op een WordPress-site te verlagen.

Waarom is een hoge bounce een slecht signaal?

Alle websites hebben te maken met een bounce. De ene wat hoger, dan de andere. Dat is begrijpelijk, want er zijn altijd bezoekers die wel eens – per ongeluk – een verkeerde pagina bezoeken. Een hoge bounce vertelt Google dat mensen je website wel bezoeken, maar besluiten om direct weer weg te gaan, bijvoorbeeld omdat de website een onaantrekkelijk ontwerp heeft, niet mobielvriendelijk is of slechte content bevat. Hoewel Google beweert dat het geen direct rankingfactor is, is het wel een slecht signaal voor de gebruikerservaring. Alleen dat is al een goede reden om de bounce te verlagen.

Hoe kun je de bounce verlagen?

We bespreken 9 tips die je kunt gebruiken om de bounce te verlagen, SEO te verbeteren en conversies te verhogen.

1. Heroverweeg het gebruik van pop-ups

Veel websites gebruiken pop-ups, bijvoorbeeld voor het laten inschrijven voor een nieuwsbrief. Hoewel ze vaak enige waarde hebben, moet je ze heroverwegen als je te maken hebt met een hoge bounce. Een van de belangrijkste redenen waarom pop-ups gebruikers wegjagen, is de slechte timing. Als bezoekers vrijwel direct na binnenkomst een pop-up voorgeschoteld krijgen, dan vraag je al iets voordat ze überhaupt waarde hebben gekregen. Een betere overweging is om pop-ups pas te tonen als iemand wat langer op de website actief is, een vooraf ingesteld aantal pagina’s heeft bezocht, een tijdje inactief is of dreigt de website te verlaten. Als je een hoge bounce blijft houden, overweeg dan om helemaal geen pop-ups meer te tonen en kijk of het resultaat heeft.

2. Gebruik witruimte voor een betere leesbaarheid

Het toevoegen van witruimte aan een pagina zorgt voor een betere leesbaarheid. Het is ook vrij eenvoudig om toe te voegen. Jammer genoeg zijn er nog genoeg websites die onafgebroken stukken tekst bevatten en dat kan behoorlijk afschrikken als iemand voor de eerste keer op een pagina komt.  Een gebrek aan witruimte wordt vaak in een adem genoemd met een slecht of gedateerd ontwerp. Beide zijn kenmerken die worden geassocieerd met websites van lage kwaliteit. Dit heeft negatieve invloed op de bounce, want de bezoeker krijgt direct het idee dat er een boek gelezen moet worden.

De oplossing is gelukkig vrij eenvoudig te implementeren. Geef structuur aan de pagina’s door meer witruimtes toe te voegen tussen de alinea’s en maak alinea’s niet te lang. Ook het toevoegen van afbeeldingen, tabellen of video geeft meer rust en nodigt uit om op de pagina te blijven. Bovendien is Google dol op verschillende vormen van content.

3. Interne & externe links

Het enige dat nodig is, is het laten klikken op een link om een bounce te voorkomen. Voeg interne links naar andere pagina’s op de website toe, want dan is de kans groter dat bezoekers die actie ondernemen en daarmee een bounce voorkomen. Intern links hebben ook nog andere voordelen:

Ze zorgen ervoor dat de meest relevante informatie op elke pagina staat, waardoor de pagina steeds verder wordt geoptimaliseerd en beter wordt begrepen door de zoekmachine;
Interne links verbeteren de SEO en kan het websiteverkeer stimuleren.
Wanneer bezoekers op externe links klikken, elimineert die actie ook de kans dat een bounce op de website wordt geteld. Als je naar websites met een hoge autoriteit linkt, verbetert je ook het vertrouwen en de geloofwaardigheid. Hoe dan ook een win-win situatie, voor zowel de gebruikers als de website.

4. Kwalitatieve content

Geloofwaardigheid en autoriteit spelen een aanzienlijke rol bij de hoogte van de bounce. Als je website vol met spel- en grammaticale fouten staat, vermindert dat die geloofwaardigheid. Als de content ook nog eens amateuristisch geschreven is, dan lever je ook in op autoriteit. Deze signalen hebben negatieve impact op de bounce.

Verplaats je eens in iemand die informatie zoekt over een product die diegene wil aanschaffen. Je komt op een pagina met slecht geschreven content met spelling, grammatica en interpunctiefouten. Hoe groot is de kans dat je die content gaat vertrouwen? Je zult zeker niet gemotiveerd zijn om een aankoop te doen en wellicht ga je ergens anders zoeken naar informatie.

Het is dan ook belangrijk dat je voldoende tijd steekt in kwalitatieve content. Lees je content na voor publicatie. Als je een aanzienlijk aantal pagina’s moet optimaliseren, kan het behoorlijk arbeidsintensief zijn. Je kunt dan ook gebruikmaken van de services voor professionele bewerking en het schrijven van content, zoals de extensie LanguageTool voor spelfouten of de WordPress-plugin Yoast voor SEO schrijven.

5. Mobile first

Ruim de helft van de zoekopdrachten wordt tegenwoordig uitgevoerd op mobiele apparaten, zoals smartphones en tablets. Dat is voor Google een van de redenen geweest om mobile first indexing te introduceren. Bij mobile first crawlt, indexeert en vervolgens rankt, Google de mobiele versie van de website in plaats van de desktopversie. Het is belangrijk om vanuit die gedachten te denken en de strategie daarop aan te passen, bijvoorbeeld door kritische te kijken naar de mobiele versie van de WordPress-website, want is het design wel responsive op verschillende formaten schermen? Door prioriteit te geven aan mobiel ontwerp, bijvoorbeeld een sterk responsive design, is dat je de gebruikerservaring verbetert en daarmee de bounce kan verlagen. Om je te helpen zijn er verschillende WordPress-thema’s en plugins die speciaal zijn ontworpen zijn met mobiele gebruikers in gedachten.

Mobile-first-bouncerate-verminderen

6. Zorg voor een duidelijke structuur

Als je content op een duidelijke manier structureert, trek je meer relevant verkeer naar een website. Een goede sitestructuur helpt Google en andere zoekmachines bij het crawlen en indexeren van jouw website.

Bovendien zorgt een duidelijke structuur voor een betere leesbaarheid. Het helpt bezoekers de pagina te scannen om snel te vinden wat ze nodig hebben. Gebruik koppen en sub-koppen om pagina’s te structureren en geef ze de juiste HTML-tags, zoals H2, H3, H4 en H5. Voeg één H1-tag toe aan de titel bovenaan de pagina. Gebruik indien mogelijk relevante zoekwoorden in die koppen en sub-koppen. Dit helpt om de pagina te laten scoren op belangrijke zoekwoorden.

Je kunt de structuur verder optimaliseren door korte alinea’s, opsommingstekens, genummerde lijsten, tabellen, afbeeldingen en video’s te gebruiken. Deze techniek, gecombineerd met het gebruik van witruimte, zal zeer leesbare en SEO-vriendelijke pagina’s opleveren.

7. Snelheid van de website

De tijd die nodig is om een ​​pagina te laden, kan de bounce aanzienlijk beïnvloeden. Als je pagina’s niet snel genoeg worden geladen, zullen gebruikers zich mogelijk terugkeren naar de zoekresultaten en een website vinden die beter voor hen werkt. Een tool als Google PageSpeed ​​Insights geeft nuttige informatie over de prestaties van je website. De tool werkt zowel voor WordPress-pagina’s als voor websites die zijn ontworpen met andere platforms. Het enige dat je hoeft te doen, is de URL voor de betreffende pagina in te voeren om tal van nuttige inzichten te krijgen. Daar staan ook verklaringen en aanbevelingen bij de scores, bijvoorbeeld het optimaliseren van afbeeldingen met een trage laadtijd.

8. Maak een functionele 404-pagina

Een 404-pagina die gebruikers te zien krijgen als ze een pagina proberen te bezoeken die niet (meer) bestaat. Als het goed is, is dat nooit het geval. Het kan natuurlijk wel eens voorkomen, als een verkeerde URL ingevoerd word, een pagina een verkeerde omleiding heeft of als een pagina per ongeluk verdwenen is. Als het gebeurt, heb je twee opties. Je kan jouw website een standaard 404-pagina tonen. Je kunt ook een aangepaste 404-pagina maken. Als je voor deze optie kiest, kun je nuttige informatie toevoegen, zoals links naar belangrijke pagina’s of een zoekgedeelte, om bezoekers om te leiden naar een andere pagina op de website.

404-error-foutpagina

 

9. Gebruik afbeeldingen van hoge kwaliteit

Het is geen geheim dat afbeeldingen bezoekers langer op je website houden en ook verkeer naar een website kunnen genereren. Ellenlange lappen met teksten schrikken af, dus afbeeldingen zullen bezoekers zeker verleiden om verder te lezen en langer op de website te blijven. Als dit gebeurt, is de kans groter dat bezoekers converteren of naar andere pagina’s op de website navigeren. In beiden gevallen positief voor de bounce.

Zoals je je misschien kunt voorstellen, zullen kwalitatieve afbeeldingen tot betere resultaten leiden. Originele afbeeldingen die relevant zijn voor de pagina zullen het meest waardevol zijn. Deze afbeeldingen moeten gecomprimeerd worden, zodat ze snel geladen kunnen worden. Je kunt de afbeeldingen ook optimaliseren met de juiste afbeeldingstags en alt-teksten, zodat ze ook vindbaar worden in de zoekmachine.

Laatste woord 

Als je bounce te hoog is, kan je WordPress-website gestraft worden door Google en andere zoekmachines. Je website zal misschien lager worden getoond in de zoekresultaten en dat kan leiden tot minder verkeer en/of omzet. Het is bovendien een signaal dat er mogelijk wat problemen zijn met het ontwerp van je website, bijvoorbeeld dat deze traag is of niet is geoptimaliseerd voor mobiel. Met de genoemde tips kun je je bounce verlagen, SEO verbeteren en conversies verhogen.

Heb je hulp nodig bij WordPress?

Heb je hulp nodig bij WordPress gerelateerde zaken, zoals het verlagen van de bounce of het verbeteren van de SEO? Of wil je een WordPress website laten maken? Wij hebben jarenlange ervaring bij het maken, onderhouden en verbeteren van WordPress websites. Neem dan contact met ons op voor meer informatie!

Dit artikel is geschreven door Jeroen van der Zwet, content manager bij JM Promotions