Data visualisatie

 

thanks to poppyfields.org

thanks to poppyfields.org

 

Zeg het met data

Data visualisatie is een buzzwoord, net zoals big data, data mining, data analyse, we worden omgeven door data. Data is beschikbaar, maar doen we er ook wel mee? Wat is er mogelijk en wanneer is het nuttig? 

Wat doe je met data van je onderneming? Hier leggen we uit hoe je data kan optimaal kan inzetten voor je online communicatie.

Het belang van Data Visualisatie:

  • Illustreren harde cijfers
  • Leveren direct informatie
  • Bieden een objectief inzicht

Het menselijk brein kan beter informatie opnemen als het in gerangschikt is in staafdiagrammen, grafieken of andere visuele vormen en kleuren dan in tabellen of rapporten. Data visualisatie is een snelle compacte manier om informatie te presenteren.

Data visualisatie kan ook helpen:

  • Probleemgebieden te inventariseren en te verbeteren.
  • Verhelderen welke factoren invloed hebben op gedrag van de klant.
  • Inzicht verschaffen welk product waar te plaatsen.
  • Voorspellen van omzet.

Data. De uitdaging:

Van het vinden en en snel analyseren van data, naar  het tonen van de informatie op een inzichtelijke manier.

A picture is worth a thousand words – zeker waar je zoekt naar relaties en meer grip op je gegevens, welke duizenden variabelen kunnen bevatten.

 

 

Elke onderneming beschikt wel over gegevens die voor de klant interessant zijn, of waarmee een bezoeker overtuigd kan worden en een klant wordt. Denk aan behaalde resultaten, snelheid van leveren, percentage tevreden klanten, groei afgelopen jaar en zo zijn er nog veel meer.

Behalve data in de vorm van harde cijfers is het ook mogelijk een uitleg in een simpele heldere illustratie te vatten.

Goede presentatie van gegevens maakt complexe dingen begrijpelijk .

Zie hier wat wij hebben gemaakt voor Powerleague: Hoe het werkt?

 

Online communicatie gaat steeds minder met tekst en steeds meer met beeld. Het vinden van de juiste verhouding van tekst en beeld is een mooie uitdaging voor ons als webdesigners.

Informatie waar je veel tekst voor nodig zou hebben, kan je vaak simpel oplossen met een illustratie.

Interactie

Helemaal leuk wordt het als de illustratie ook nog interactief gemaakt is. Zo nodig je de bezoeker uit om de informatie echt relevant te maken.

Je bezoeker wil in korte tijd informatie.

Altijd up to date

Laat zien wat er veranderd, hoe is de stand?  Een visualisatie die gekoppeld is aan een database. Ook dat kan met een applicatie voor de koppeling. Zo is de weergave van je data altijd synchroon met de cijfers uit je database.

Fun

Een plaatje, even snel met de hand gemaakt. Nieuwsgierig hoeveel leden van de business club hebben een responsive website? . Uitkomst a.d.h.v. test op mijn iphone.