Issue:
Een aantal plugins missen in de WordPress admin. Deze plugins staan wel in de folder op de server.
Hoe kan ik deze plugins weer zichtbaar en werkend krijgen?
Dit bericht is voor degene die zelf het onderhoud van hun WordPress website doen en ‘een beetje kaas gegeten hebben’ van de achterkant.
Er zijn een aantal mogelijke oorzaken (en oplossingen) wanneer je plugins wel fysiek in de /wp-content/plugins/ map ziet staan (bijvoorbeeld via Plesk of FTP), maar ze niet in het WordPress Dashboard onder “Plugins” verschijnen:
1. Plugin-structuur of -header ontbreekt
Controleer of de pluginmap een hoofd-php-bestand heeft met de juiste ‘plugin header’ bovenin. Dat ziet er zoiets uit:
php
/*
Plugin Name: Mijn Plugin
Plugin URI: …
Description: …
Version: …
Author: …
*/
Als dit ontbreekt of niet in het hoofdbestand staat, herkent WordPress het niet als plugin.
2.Verkeerde mapnaam of mapniveau
Soms staat een plugin in een submap die WordPress niet kan herkennen. Bijvoorbeeld:wp-content/plugins/mijn-plugin/mijn-plugin/mijn-plugin-bestand.php
WordPress “leest” alleen de eerste directory in /plugins en daarbinnen moet het hoofd-php-bestand staan. Check of de pluginmap niet dubbel genest is of onjuist is benoemd.
3.Rechten (file permissions) niet correct
Zorg dat de bestandsrechten (permissions) goed staan, meestal 755 voor mappen en 644 voor bestanden.
Als de webserver (of PHP-fpm in Plesk) geen leesrechten heeft, kan WordPress de plugin niet ‘zien’.
4.Foutieve plugin-versie of corrupt bestand
Het is mogelijk dat de plugin beschadigd is geraakt bij uploaden of updaten.
Verwijder (desnoods tijdelijk) de pluginmap en upload een verse kopie. Dan ziet WordPress vaak meteen dat er een nieuwe plugin in de map staat.
5.Multisite of “Must Use Plugins” (MU-plugins)
Wanneer je op een multisite-instalatie draait, kan het zijn dat plugins op netwerk-niveau (Network Admin) moeten worden geactiveerd, of dat een plugin in de mu-plugins map staat (wp-content/mu-plugins). MU-plugins verschijnen niet altijd in het reguliere pluginoverzicht.
6.Plugin (tijdelijk) gedeactiveerd door een fout
Als een plugin eerder een fatale fout gaf, kan WordPress deze bij een update automatisch gedeactiveerd hebben.
Controleer de error-logs (via Plesk of wp-content/debug.log als WP_DEBUG aanstaat) om te zien of er plugin-gerelateerde fouten zijn. Herstel die en activeer de plugin opnieuw.
Stappenplan om te proberen:
- Controleer de pluginmap in Plesk
- Ga naar
/wp-content/plugins/
. Zijn de plugin(s) daar te vinden in een enkele map met een herkenbare naam? - Is er in die map een php-bestand aanwezig met de juiste plugin header?
- Ga naar
- Wijzig (hernoem) de pluginmap
- Als de mappenstructuur niet klopt, maak dan een map aan met de plugin-naam, en zet het hoofd-plugin-bestand in die map.
- Ga daarna opnieuw naar je WordPress-dashboard onder “Plugins” om te zien of deze verschijnt.
- Controleer of er een fatale fout is geweest
- Kijk in de error-logs. Indien er een php-fout is, los die op of upload een verse pluginversie.
- Zet de juiste bestandsrechten
- Controleer of de map en bestanden de juiste chmod hebben (755 voor mappen, 644 voor bestanden).
- Upload de plugin opnieuw
- Als niets werkt, download de plugin opnieuw (van de bron of je back-up) en upload handmatig naar
/wp-content/plugins/
. - Daarna zou je de plugin normaal moeten kunnen activeren in het WordPress-dashboard.
- Als niets werkt, download de plugin opnieuw (van de bron of je back-up) en upload handmatig naar
Door bovenstaande controles en stappen te doorlopen, krijg je meestal duidelijk waarom de plugin niet zichtbaar is in de WordPress admin, en kun je hem weer werkend krijgen.
Succes!
PS
In mijn geval was inderdaad de header php file kapot. ( punt 1)
Blijf verbeteren
Bespaar tijd met AI tools en verbeter je marktpositie. Gratis direct-inzetbare tips, in je mailbox.
Eén email, twee keer per maand, maximaal.
Je mailadres bewaren we alleen voor dat doel.