Snel een goed blogbericht schrijven? Dit is het recept

Designlab-recept-voor-blog-bericht

Pff, een blogbericht schrijven vergt aardig wat tijd. Ik zou daar graag meer bedreven in worden.

Al zoekende naar een oplossing om vooral de bereidingstijd in te korten, kwam ik op dit recept tegen, dat ik graag met je deel.

Dit zijn de benodigde ingrediënten:

  • Titel
  • Intro
  • Hook
  • Subtitels
  • Visuele content
  • Relevante links
  • Interessante quotes
  • Conclusie
  • Call to action

en hier kun je mijn blogberichtmaker, A4 invulblad downloaden ( pdf)

————————————————

De bereiding volgens het recept voor een goed blogbericht.

Titel

Het eerste waar  je bezoekers op letten is de titel (lees meer op mijn andere artikel.)

Waaraan moet een goede titel voldoen? Een goede titel :

– minder dan 55 karakters
– uniek en specifiek
– handig voor lezers, er moet ‘iets te halen’ zijn
– pakkend

Als je geen inspiratie hebt om een pakkende titel te maken, gebruik dan online apps om een ​​geweldig idee voor je kop te bedenken. De headline-analyzer/ is een tool om je titel te checken. (Eerlijk gezegd weet ik niet zo zeker of de titel checker wel zo betrouwbaar omgaat met Nederlandse tekst. Ik ben benieuwd naar jouw bevindingen).

Intro

Na je pakkende titel een stukje waar je verhaal over gaat. Een snelle indruk, die uitnodigt iom verder te lezen. Ik raad aan om je intro opnieuw te maken nadat je bericht gereeed is. Zo kun je kleine fragmenten uit de verschillende kopjes uitlichten in je intro.

Een haakje

Aan het einde van je inleiding voeg je iets toe om meer interesse te wekken. Een soort warmhoudertje, een belofte doen, iets van “het beste gaat nog komen…”.  Dat kun je doen door bijvoorbeeld een interessant feit te onthullen, een motiverende quote toe te voegen of een vraag te stellen
Voeg een statistiek, of citaat toe met bronvermelding. Hoppah, dat is weer een link en goed voor je SEO 😉

Subtitels en lijstjes

Om de leesbaarheid te verbeteren maak je sub-kopjes en paragrafen. Bovendien is het een goed idee om lijsten te schrijven.

Visuele inhoud

De ‘cherry on the cake’. Zorg voor een goede balans van beeld en tekst. Wat is er nodig om je verhaal te ondersteunen? Een sfeerbeeld of juist een grafiek.

Denk naast foto’s aan :

  • grafieken/ info graphics
  • videos
  • infographics
  • screenshots

Relevante links

Hoewel het bijna onmogelijk is om alles in één blogpost te beschrijven, is het belangrijk om links naar betrouwbare websites toe te voegen. Het verbetert je reputatie (lees: ranking op Google) en geeft de bezoeker demogelijkheid zich verder te verdiepen in het onderwerp.

Quotes

Voeg een quote, citaat toe. Citaten worden ook vaak gedeeld op social media, dus zorge ervoor dat het makkelijk is om een stukje tekst of het citaat ‘tweetbaar’ is. Hoe meer er gedeeld wordt, hoe beter je zichtbaarheid.

Conclusie

Een conclusie trekken is een must. Deze paragraaf moet alle ideeën samenvatten en lezers ertoe aanzetten om het onderwerp te bespreken. Zorg ervoor dat je je blog goed afsluit. Je wilt een indruk achterlaten waardoor je lezers blijven terugkomen voor meer.

Call to Action

Als chef van je eigen bereidde bericht, wil je ook weten of het in de smaak valt. Vraag je bezoekers om feedback, ideeën en indrukken achter te laten. Motiveer je bezoekers om te reageren!

Je blogbericht is klaar. Vergeet niet om je bericht te delen op sociale media.

Sluit je aan bij de meer dan honderd relaties die elke maand een update ontvangen met de laatste WordPress  en online marketing tips. 

this post is not yet in English

Blijf verbeteren

Bespaar tijd en verbeter je inkomsten met AI tools. Gratis direct-inzetbare tips, in je mailbox.

Eén email, twee keer per maand, maximaal.
Je mailadres bewaren we alleen voor dat doel.