Designlab-social-media-marketing

Een lijstje: 8 bewezen Social Media Marketing tips

Ik heb 8 social media marketing tips voor je op een rijtje gezet. Dit is zijn tips die bewezen resultaat opleveren. Zo, eerst gaan we door het lijstje en het lijstje en daaronder volgt een korte uitleg.

 

  1. Onderzoek je doelgroep en maak een  ‘Buyer Personas’
  2. Maak profielen aan op meerdere platforms
  3. Elke dag iets plaatsen, een bericht of een blogpost
  4. Kijk naar je concurrenten
  5. Maak goede links bij je foto’s die je deelt
  6. Maak leads door middel van aanbiedingen op Facebook
  7. Stel vragen aan je doelgroep
  8. Hergebruik je berichten

 

1. Onderzoek je doelgroep en maak een ‘Buyer Persona’.

JE doelgroep omschrijven begint natuurlijk met de simpele vragen als: Voor welke leeftijdsgroep werk je het liefst? Waar wonen jouw klanten? Vervolgens kun je nog meer ‘fine tunen’ en een Buyer Persona samenstellen.

“A Buyer Persona is a composite sketch of a specific segment of your audience. For promoting your brand, you need multiple personas that guide you to provide the most relevant & useful products/services to your audience.”

Hoe creëer ik een Buyer Persona? Hier uitgelegd (Engels) 

2. Maak profielen aan op meerdere platforms

Naast Linkedin zijn er nog meer platforms waar je wat aan hebt. Hier nog een lijstje van alle ‘upcoming’ social media platforms van 2021:

  1. TikTok
  2. Clubhouse
  3. Twitter Spaces
  4. Caffeine
  5. Instagram Reels
  6. Houseparty

Met Linkedin ben je bekend. Het lijkt dat er steeds meer ook persoonlijke berichten worden gedeeld op Linkedin. Hou het zakelijk.  en blijf bij je vak, help iemand die met een vraag zit.  Wil je meer met Linkedin doen, neem contact op met een expert zoals Katharina.

Kijk eens naar andere platforms. Pinterest is vooral voor vormgevers, fotografen, stylisten, interieur designers. Maar niet direct afserveren omdat je niet in ontwerp-branche zit. Pinterest is een visuele zoekmachine en genereert veel traffic. Hier vind je een stappenplan, om te starten met Pinterest.

Instagram, ja. Zelf ben ik er nog niet zo van overtuigd om mijn diensten daar in het voetlicht te zetten. Ik zoek nog naar een creatieve manier om met Instagram Reels te starten.

3. Plaats elke dag iets, een bericht of een blogpost

Ja, je hoort het goed, elke dag.
Als je zeer frequent iets van je laat horen, wordt het minder als storend ervaren als dat je maar eens in de maand een bericht stuurt. Dit blijkt gewoon zo te zijn. Mail je iemand een paar keer per jaar, dan duurt het even voordat de ontvanger weet wie je ook al weer was en waarom hij überhaupt op jouw nieuwsbrief was geabonneerd. Dus je boodschap komt niet lekker binnen. Het moment van, “wat hebben we hier?” “wie is dit ook al weer” overschaduwt  jouw verhaal.

Zelf ben ik geabonneerd op een nieuwsbrief van Aartjan van Erkel. Elke dag stuurt hij een leuk verhaal met natuurlijk en bruggetje naar zijn laatste workshop of webinar.

4. Spiek bij de concurrenten

Even spieken kan geen kwaad. 😉 Het brengt je juist ideeën om het anders en wellicht beter te doen.

5. Maak links bij de foto’s die je deelt

Voorzie de foto’s die je deelt op social media van de juiste link. Op welke pagina wil je dat de bezoeker landt? Een paar hashtags toevoegen heeft ook meer effect.

Op je website vergeet je niet elke foto de juiste benaming en een ‘alt-text’ mee te geven. Dit maakt je website niet alleen toegankelijk voor slechtzienden, maar komt ook beter door de nieuwe ranking criteria van Google.  Lees meer hierover op het blog van Yoast

6. Maak leads door middel van aanbiedingen op Facebook

Aanbiedingen op Facebook, offers, zijn gratis. Het is totaal iets anders als Facebook advertenties. Je plaats een aanbieding op je eigen Facebook pagina. Hoe? Meer uitleg lees je hier

Mocht je overwegen met Facebook advertenties aan de gang te gaan, raad ik je aan eerst eens een webinar of workshop te volgen bij een expert. Zo voorkom je missers.

7. Stel vragen aan je doelgroep

Leer je doelgroep kennen, vraag waar ze behoefte aan hebben. Een kleine enquete op Linkedin is zo geplaatst en geeft wat inzicht. Linkedin-enquete

8. Hergebruik je berichten

Vernieuwen van oudere berichten kan het verkeer naar je website een flinke boost geven. Daarbij is het een efficiënte manier om je zichtbaarheid  te vergroten. Je hoeft niet ‘from scratch’ te beginnen.  Kijk naar je Google Analytics en kies berichten die het redelijk goed doen. Waar komen de bezoekers vandaan, wie zijn het? Verbeter de tekst zodat die specifiek bezoekers aangesproken worden. Check de titel, voeg links toe en misschien kan de foto ook mooier.  Kijk vervolgens eens wat de bezoekers resultaten zijn.  Meer over hergebruik van je content vind je in mijn blogbericht: hergebruik content 

 


Bonus :Tools om je social media managen en in te plannen