Designlab content tips

Wat is de ‘tone of voice’ van je website? Past de toon van je website bij de klanten aan die jij voor ogen hebt? Past de toon bij jou? Een eenvoudige manier om je content persoonlijker en aantrekkelijker te maken. Deze Tekst Checker helpt de keuze te maken, tussen jij of u,  een eigen tone of voice.

Check # 1. Jij of u, kies je eigen geluid

Ik heb een slim trucje: Neem het op. Gewoon op je smart phone, de app dictafoon. Zie afbeelding.

Doe alsof het een telefoon gesprek is.
Hoe klinkt je? Hoe wil je klinken. Wees niet te kritisch over je eigen stemgeluid. Het is altijd raar om jezelf terug te horen. Daar gaat het nu even niet. De inhoud. Schrijf jij als je ook jij zegt, schrijf u als je ook u zegt. Is het zakelijk of mag het wat losser? Dat hangt van je dienst af, je branche maar ook van jou als persoon.

Zo kom je er snel achter wat bij jou past. Jij of u. Gebruik deze aanspreekvorm ook op je website.  Een website is net als een telefoongesprek. Je voert een gesprek met de bezoeker, je klant.

De nieuwsbrief doe je precies zo.  Laat het idee even los dat het om marketing gaat. Hou het persoonlijk. Zo ervaart de lezer het als een meer persoonlijke mail en zal het relevanter overkomen.

Check #2. Overal dezelfde toon

Wees consistent. Een website waarbij u en jij door elkaar gebruikt worden maakt geen goede indruk. Dat stoort en irriteert. Maak die fout niet op je website, want klanten haken af.

Check je website eens goed of je wel consequent bent met je aanspreekvorm. Ben je overal consequent? Vergeet ook niet de web formulieren te checken, de algemenen voorwaarden en de hulpvragen.

Check #3. Verbeter de impact 

Zodra je bewust bent van je eigen manier van spreken, ga je het schrijven ook makkelijker en leuker vinden. De klant herkent je eigen geluid, het komt beter over. Je gaat je website ook als je eigen website ervaren en dat komt ook ‘echter’ over bij de bezoeker. Je website is meer dan een marketing tool dat een web-bouwer toevallig heeft afgeleverd.

Klanten lezen graag berichten die persoonlijk zijn.

De voordelen van een eigen geluid:

  • Je marketing is interessanter voor klanten
  • De klanten merken dat jij echt bent
  • Je wordt sympathieker gevonden
  • Het schrijven is voor jou makkelijker
  • Je hebt meer plezier in het schrijven

Meer succes met je marketing? Ontwikkel je persoonlijke tone of voice. Je teksten worden overtuigender en dat zorgt ook dat de klant je opmerkt en onthoudt.

Deze tips zijn niet geïnspireerd op een blogpost van Aartjan van Erkel https://www.schrijvenvoorinternet.nl/

Samenwerken kan ook. Boek hier een WordPress Work Out sessie en we pakken je content samen aan. Wel zo handig.