FAQ over Google Analytics 4

GA4, Google Analytics

 

FAQ over Google Analytics 4

Google Analytics verandert. Google Analytics 4 (GA4) zal per 1 juli 2023 het enige platform zijn voor de bezoekersgegevens van je website. Hier een lijst met veelgestelde vragen over het nieuwe property*. Voel je vrij om eventuele andere vragen die je hebt onder dit bericht toe te voegen in de reactie box.

We zitten nu al in april 2023! Dit is het jaar dat de huidige Google Analytics verdwijnt. Gebruik je nu Google Analytics, dan schakel je automatisch over naar de nieuwe GA4.  Maar dat werkt niet helemaal hetzelfde. Je zou in je bezoekersstatistieken andere resultaten kunnen krijgen en appels met peren gaan vergelijken. Hoogste tijd voor om GA4 serieus te bekijken.

 

Wat is GA4?

Google Analytics 4 (GA4) is nu de officiele versie van Google Analytics en straks (vanaf 1 juli 2023) de enige optie.
Het verzamelt zowel website- als app-gegevens om meer inzicht te krijgen in het klanttraject. Het is gebaseerd op ‘events’ (gebeurtenissen) in plaats van sessies in het huidige Google Analytics (UA). Het bevat privacyopties zoals metingen zonder cookies en gedrags- en conversiemodellering. GA4 biedt heeft mogelijkheden acties te voorspellen( extrapoleren) zonder ingewikkelde modellen.

Waarom Google Analytics 4?

De manier waarop Google informatie verzamelde was verouderd en niet in lijn met de Europese privacy wetgeving. GA4 slaat geen IP-adressen op. Je hoeft dus geen IP adressen te anomiseren om te voldoen aan  privacyregelgeving.
Een heel groot voordeel van GA4: de nieuwe omgeving bevat meer parameters en bekijkt data op basis van een serie events, zeg maar gebeurtenissen. Je data is zo een stuk betrouwbaarder. Door middel van machine learning worden ‘missende’ gegevens aangevuld en kun je prognoses maken. Daarnaast is GA4 een stuk gebruiksvriendelijker geworden.

 
Wat is er zo anders aan GA4?

GA4 verzameld gegevens via events/gebeurtenissen. Alles in GA4 is een gebeurtenis, zelfs een pageview. Het is een hele nieuwe manier van meten. Dat is de belangrijkste verandering. De huidige Google Analytics (Universal Analytics) meet alles via sessies.
Het aantal ogen die een website bekijken zijn niet langer het enige wat belangrijk is, maar ook de aard van de interacties die online plaatsvinden. Daar is websitebezoek maar een deel van. GA4 werkt platformoverschrijdend (apps + websites).
Wat in Google Analytics de ‘App+Web Property’ heette, lijkt eigenlijk het meest op wat GA4 doet. De GA4 property kan zowel app- als webbezoeken bijhouden. Dus het is niet meer opgesplitst in verschillende GA-property’s.

 Wat is een property?

Een property is een set Google Analytics-rapporten en -gegevens die gekoppeld zijn aan een of meer websites en/of apps. Als gegevens in het algemeen samen moeten worden geanalyseerd (productlijn, merk, app), moeten de gegevens zich in 1 property bevinden. (bron:Google)

Bekijk op deze pagina de uitleg die Google zelf geeft wat betreft gegevens van Google Analytics ( UA) versus GA4

Welke versie van Google Analytics gebruik ik?

Je kunt inloggen op je Google Analytics-account op analytics.google.com. Klik op “Alle accounts” in de linkerbovenhoek om een lijst te zien van alle accounts en properties waar je toegang hebt. Het nieuwe GA4-property-type ziet er anders uit dan het verouderde UA-propertytype. Zie hieronder.

Zo ziet GA4 eruit:

GA4
GA

Zo ziet UA eruit:

Universal Analytics
Universal Analytics

Hoe installeer ik GA4?

Heb je nog geen Gooogle Analytics geinstalleerd, dan kun je deze stappen volgen om met GA4 aan de slag te gaan.

 

Kan ik mijn Google Analytics omschakelen naar GA4?

Nee, dat kan niet. Het beste is om te blijven werken in Universal Analytics en  GA4 ernaast te installeren.
Door nu GA4 te installeren naast de oude vertrouwde Universal Analytics, bouw je data op in GA4 en heb je dus op het moment dat je definitief over moet, beschikking over data vanaf het moment dat je GA4 “aangezet’’ hebt. Zo kun je ook aan de nieuwe manier van data verzamelen wennen.

 

Hoe installeer ik  GA4 naast Google Analytics UA?

In de beheer omgeving van jouw Google Analytics account maak je een tweede property aan voor GA4 omgeving. Hier vind je de stappen en je kunt ook de installatie wizard gebruiken die je er doorheen loost.

 

Is Google Tag Manager nog nodig?

Het antwoord is ja. Meer uitleg over GTM in combinatie met GA4 volgt nog. Misschien zelfs in een apart bericht en dan komt hier een link.

 

Kort samengevat

Google Analytics 4 biedt veel nieuwe en unieke functies. Up-to-date blijven is een must als het gaat om veranderingen op deze platformen. Stel GA4 nu in en om  een begin tde maken met het verzamelen van historische gegevens (dat is dan vanaf nu)  in het GA4 dashboard! Ik hoop dat je met dit artikel uit de voeten kunt en blijf nieuwe dingen leren!

 

 

this post also exists in Dutch