Designlab-cluster-web-content

Maak groepjes van artikelen met het zelfde onderwerp 

En een van de beste manieren om aan te tonen dat je een expert bent over een bepaald onderwerp, is door veel artikelen van hoge kwaliteit te schrijven over jouw onderwerp. Daarom is het, vooral in het begin, belangrijk om je content in clusters te maken.

Google houdt van goed gestructureerde websites, dat wekt vertrouwen. Gebruik vooral de categorieën. Heb je een webshop en verkoop je meer dan 5 producten, maak categorieën.

Clusteren is Silo’s maken voor betere SEO

What is the SEO Siloing Theory?

According to Bruce Clay, SEO expert and founder of Bruce Clay Inc., siloing a website means:

Grouping related pages together, either structurally or through linking, to establish the site’s keyword-based themes. Much like farmers use separate silos to store different types of grain, webmasters can silo a website to distinguish its various content themes and make clear to search engines what the site is about.

Hoe maak je een cluster?

In plaats van met je blog-berichten van onderwerp naar onderwerp te springen, focus je op één onderwerp en schrijf meerdere berichten vanuit verschillende invalshoeken. Stel je schrijft over appeltaart. Een goede contentstrategie zou zijn om één aspect van appeltaart te kiezen, bijvoorbeeld “Hoe bak je een appeltaart?” en vervolgens een bericht te maken met “Top Tien appeltaart recepten” en dan nog een bericht over “Appeltaart voor veganisten“. De verschillende artikelen link je naar elkaar en komen in een zelfde categorie. Zo heb je een appeltaart cluster gemaakt!

Hieronder een voorbeeld over geiten:(of kijk direct op de site)

Hoe maak je van een oud bericht, drie berichten in een cluster?

Stel je hebt een bericht of pagina over Personal Coaching. Dit is een aardig lang verhaal, het is tenslotte jouw expertise en je kunt hier veel over vertellen. Maak van één pagina drie pagina’s en kies drie verschillende invalshoeken. Zo creëer je meer content over hetzelfde onderwerp maar elke pagina is gericht op een specifieke vraag en doelgroep. Et voilà,  je cluster “Personal Coaching” is gemaakt!

 

Conclusie

Een content strategie is top prioriteit. Het gaat om de inhoud! Hoe je die inhoud structureert, indeelt, linkt draagt direct bij aan het vertrouwen en de professionaliteit die je uitstraalt en niet in de laatste plaats: Zoekmachine resultaten. Vergeet niet niet de UX foutjes en eventuele frictie op te lossen. Het kost wat tijd om een en ander uit te voeren, maar je gaat het effect meemaken!

Boek een Content Workshop

Twee uur intensief met je blog of andere content aan de slag, samen met mij.

Boek de WordPress Workout, we pakken precies die punten aan die voor jouw site belangrijk zijn en waar jij ondersteuning wilt. Geen groepje en op je beurt wachten, maar 1 op 1 , alle focus op jouw project. Meer uitleg over de WP Workout >>

Boek nu een Workout op jouw moment, ga naar de agenda