Hot SEO tip 2020 #2, Visual Search

Hot SEO tip 2020 #2

De opkomst van het zoeken op plaatjes, Visual Search, en hoe je daar handig op in kunt spelen.

Is Visual Search een SEO ‘game-changer’?

Nog niet. Maar gezien alle ontwikkelingen, staat visueel zoeken klaar om in 2020 van start te gaan.

Dit is wat je moet weten:

Wat is visual search?

Visual search wordt steeds belangrijker. Waarom? Ik geef je even een voorbeeld. Stel, je bent in een winkel en je ziet een paar schoenen maar helaas niet in jouw maat. Helaas, je loopt de winkel uit en o ja , ze staan in de etalage, dus je neemt even een foto met je mobiel. Je bent namelijk van plan te kijken of je dezelfde schoenen op internet kunt vinden wel in jouw maat.

Google-lens-visual-searchGoogle-Lens_zoek op text

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Zodra je thuis bent, ga je via een app op je telefoon op zoek naar het product.

Niks nieuws toch? Ja en nee.

Nee, niet nieuw want Google Afbeeldingen ken je al.

Ja, wel nieuw want je app, Blippar of  Google Lens helpt je veel beter met zoeken.

Je laadt bijvoorbeeld de foto van een paar schoenen in en Google toont je vervolgens suggesties van soortgelijke afbeeldingen van de schoen. Bovendien krijg je meteen suggesties waar deze schoenen bij jou in de buurt te koop zijn.

Afbeelding optimaliseren voor Visual Search

Ben jij de schoenverkOper dan wil je tussen deze zoekresultaten zichtbaar zijn.  Foto’s plaatsen van je producten, spreekt voor zich, maar je moet deze afbeeldingen ook optimaliseren voor SEO. Geef deze afbeelding de juiste bestandsnaam en de juiste alt-tag en een preciese beschrijving. Hoe uitgebreider, hoe beter. Deep-tagging heet dit.

Maak gebruik van Pinterest

Pinterest wordt super veel gebruikt en bezocht. Meer dan 600 millioen visual serch opdrachten per maand!! Pinterest heeft eveneens een zelfde functie als de app. Dus doe daar iets mee!

Denk je: mijn product is niet geschikt voor afbeeldingen op Pinterest.  Niet direct af-serveren! Alles is mogelijk: planten, dieren, fashion, maar ook fysieke kwalen, je kunt het zo gek niet bedenken. Laat me weten welke producten of diensten je beter vindbaar wilt maken door middel van afbeeldingen.

Zorg voor afbeeldingen met extra info

Mensen gaan op zoek naar welke hond ze zien, welke plant ze hebben of welk schilderij er aan de muur hangt. Doe je iets met planten, zorg er dan voor dat je een foto hebt van je planten met daarbij bijvoorbeeld de beschrijving van de manier waarop ze moeten worden verzorgd. Mensen die een plant in huis hebben waarvan ze de naam niet meer weten, kunnen er een foto van te maken en de app laten zoeken naar welke plant het is en alle informatie die er verder over te vinden is. Het mooie is: jij biedt ze deze info!

Pinterest heeft nog een ander voordeel: delen. Ook al heb je zelf geen Pinterest-account, zorg er dan in elk geval voor dat de bezoekers  de plaatjes op jouw site kunnen pinnen op hun eigen mood board. Met bijvoorbeeld deze plugin kunnen jouw bezoekers je plaatjes direct op hun Pinterest board zetten.

Tot slot

Google stelt de prioriteiten weer wat bij. Wat nu beter scoort?

  • De autoriteit van je website is een belangrijk signaal
  • Verse berichten. Een website die onlangs geupdate is
  • Waar gaat het over? Afbeelding bovenaan de pagina.

 

Het enige wat je moet doen, is investeren in mooie foto’s / afbeeldingen.  Ga er direct mee aan de slag!

Wil je het samen doen in een WordPress Workshop? Boek dan hier