Hot SEO tip #4, je website en je autoriteit

Designlab-Domein-autoriteit-domain-authority

Deze Hot SEO tip #4 gaat over je Domein Autoriteit, of: Domain Authority.

Elke ondernemer wil zijn website bovenaan een zoekmachine zien. Er zijn veel factoren die bijdragen aan de ranking van je website. In de Hot SEO tips 2020 artikelen licht ik elke keer zo’n factor uit. Deze Hot SEO tip #4, gaat over Autoriteit, oftewel : Domain Authority.

Wat is ‘Domain Authority’?

Domain Authority is een meetmethode voor je website, een stukje marketingsotfware ontwikkeld door een bedrijf (Moz). Hoe hoger de domeinautoriteit van een website, hoe hoger de ranking en het bezoekersverkeer van de website. Als je het leuk vind om je eigen website te testen op Domein Autoriteit, ga je naar de Open Site Explorer van MOZ. Je kunt gratis drie keer testen.

Wat kun je (zelf) doen om je domein autoriteit te verbeteren?

Voorheen waren het de links die telde, maar links alleen dat werkt niet meer. Het gaat vooral om de kwaliteit, kwaliteit van je content en de kwaliteit van je links. Interne links ( binen je eigen website) en links naar andere websites, die over hetzelfde onderwerp gaan en ook autoriteit hebben.

Google let nu op drie dingen: Expertise, mate van Autoriteit en Betrouwbaarheid. Onthou: E-A-T. ExpertiseAuthoritativeness, and Trustworthiness. Eigenlijk is E-A-T Domein Autoriteit. Expertise, autoriteit en betrouwbaarheid zijn met elkaar verbonden. Het een kan niet zonder het ander.

– Wees de expert

  • Wees transparant, vermeld je bronnen, laat weten wat je achtergrond is, je opleiding en waarom jij degene bent die over dit onderwerp alles weet. Als je een bericht plaatst maak een wigdet met “over de auteur”, waarin je kunt toelichten wat je achtergrond, opleiding en ervaring is. Vergeet niet je succesverhalen en referenties aan te stippen.

 

  • Zorg dat je geciteerd wordt. Het mooiste is dat jouw content op andere websites of sociale platforms wordt gedeeld. Geciteerd worden is nog beter. Kijk eens op Medium, hoe je daar een stuk tekst kunt high-lighten en direct kunt delen. Maak het de lezer makkelijk. Hoe? De plugin Easy Social Share maakt het delen makkelijk en met deze plugin is het mogelijk om deelbare quotes te creëren in je artikelen.

Designlab-content-autoriteit

– Bouw aan je reputatie

  • Schrijf je artikelen zelf en gebruik de juiste bronnen. Laat ook zien waarop je informatie gebaseerd is. Zo stijgt je autoriteit maar ook het vertrouwen. ( thrust).

Pas op met medische content. Google is zeer streng en selecteerd alleen medische tekst die ook door medische professionals geschreven is. In het geval je over medische zaken schrijft, besteed dan vooral aandacht aan bronvermelding, accreditaties, referenties, opleiding en achtergrond.

– Betrouwbaar

  • Vaak wordt betrouwbaarheid van jouw website gecreëerd buiten je website. Als veel mensen naar je linken, jouw teksten aanhalen, citeren of op jouw artikelen reageren.

 

  • Regel de esssentiele onderdelen:
    • Een goede “Over mij ‘ pagina.
    • Makkelijk vindbare Contact pagina
    • Referenties en links naar je bronnen
    • Privacy Policy pagina, Algemene Voorwaarden pagina
    • Auteur vermelding bij elk artikel

 

  • Eerlijke informatie. Geef de bedrijfsgegevens weer:
    • jouw bedrijfsnaam, adresgegevens, woonplaats, telefoonnummer
    • een link naar Google Plus pagina’s of jouw Linkedin profiel zodat de auteur van de website te traceren is
    • KVK nummer, BTW nummer, inschrijfvoorwaarden of leveringsvoorwaarden

 

  • Tenslotte:
    • je websitestructuur goed staat
    • dat je je aan de SEO Regels houdt voor vindbaarheid
      • juiste titels
      • optimalisatie afbeeldingen door middel van Alt teksten
      • juiste interne linkstructuur
      • juiste invoer van metadescriptions en Google titels
    • de opbouw van teksten goed moet zijn
    • de website technisch goed in elkaar moet zitten.

Wanneer krijg je een hoge DA?

Een website met een hoge DA is bijvoorbeeld Wikipedia. Een grote hoeveelheid content van kwaliteit met interne en externe links.

Wat zijn goede links?

Goede links zijn betrouwbare links die terzake doen. Zowel uitgaande links als inkomende links. Uitgaande links naar Adult sites of spamsites doen afbreuk aan de berouwbaarheid. Hetzelfde geldt voor inkomende links. Beter een paar betrouwbare backlinks dan een heleboel backlinks van sites die jouw kwaliteit naar beneden halen.

De afbeelding is Het paleis Veneria bij Turijn. Belangrijk gebouw, andere tijd.  😉 Lees meer hierover op Wikipedia