Designlab-Coronatijd-marketing-do-dont

Deze drie dingen, in tijden van pandemie, niet doen.

Nu iedereen meer tijd online besteedt zou het makkelijk zijn om die aandacht te zoeken en meer te adverteren. Maar is dat wel zo verstandig? Drie dingen die je juist niet moet doen.

Niet doen:

  • Roep-toeteren
  • Nog even snel een webshop openen, tenzij….
  • Business as usual

Roep-toeteren

Roeptoeteren is iets roepen in de hoop dat het ergens opgepikt wordt. Het is  een boodschap de intenet-ruimte in slingeren zonder te bedenken of daar wekl behoefte aan is en zonder duidelijk focus voor wie het echt bedoeld is.

We weten dat tijdens de pandemie meer mensen online zijn en ook meer tijd online besteden. Makkelijk geredeneer om dan meer zichtbaarheid te zoeken en te adverteren. Nee niet doen. Mensen willen iets anders.

Lees hier:

It would be simple for businesses to see the increase in online activity during this time and seek to market to audiences as much as possible.

This is a mistake.

In difficult times, consumers don’t want brands to keep advertising to them, they want someone to give them support and guidance. ( bron: marketing during pandemic)


Snel een webshop openen

Nog even die webshop openen. Niet doen! ( tenzij…)

Online verkopen stijgen en daar valt een graantje mee te pikken. Bedenk wel dat jouw winkel voor de zoekmachine compleet nieuw is en niet zomaar traffic krijgt toegewezen door de zoekmachine.

In éen dag bouw ik een webshop voor je. Heus. Maar dan heb je een winkel met nog lege schappen. Dat verkoopt niet. Het inrichten van je online store vergt tijd en aandacht, dat vaak vergeten wordt. Veel webbouwers beloven van alles maar je assortiment goed gestructureerd online zetten kost tijd.

En nu ben je natuurlijk benieuwd naar de ‘tenzij…’ . Uitebreid artikel daarover volgt, nu verwijs ik je naar mijn blogpost over de voorbereidingen, alles dat komt kijken voordat je een online store opent:

en dit artikel: Hoe zet je producten in je webshop?, het stappenplan voor je webshop en hier een lijstje met voorwaarden voordat je überhaupt aan een webshop kunt beginnen (Engels)


Business as usual

Business as usual. Doorgaan met je marketing zoals je het altijd al deed. Niet doen. Andere tijden, zelfde mensen maar wel met andere verwachtingen. Uit een onderzoek onder jongeren, generatie Z en Millenials is een grote meerderheid verwacht dat merken actie nemen in tijden om de pandemie helpen te bestrijden.

 89% of Gen Z and Millennials expect brands to take action to help with COVID-19*

On that note, younger generations don’t just appreciate it when brands provide them information; they actively expect them to help with the pandemic.

With these generations making up the majority of the workforce, it’s imperative that businesses acknowledge and pay attention to their desires.

Lees meer hier.

*de verwachting van deze generatie ook van toepassing op andere issues, zoals klimaatverandering, behoud van natuur en stimuleren van minder vleesconsumptie.